May 05 2025•Oded B
טעויות במתן תרופות בבתי מרקחת הן סוגיה רפואית חמורה שעלולה להוביל לנזקים בריאותיים משמעותיים. מקרים של מתן תרופה שגויה לפציינט מתרחשים מידי שנה, והשלכותיהם יכולות להיות הרות גורל – החל מתופעות לוואי קלות ועד לפגיעה חמורה ואף מוות במקרים קיצוניים.
טעויות במתן תרופות בבתי מרקחת יכולות להתרחש במספר אופנים:
מחקרים מצביעים על מספר גורמים המגבירים את הסיכון לטעויות בניפוק תרופות:
מתן תרופה שגויה בבית מרקחת מעלה שאלות משפטיות מורכבות בתחום הרשלנות הרפואית. האם טעות של רופא נחשבת תמיד לרשלנות רפואית? התשובה מורכבת ותלויה בנסיבות המקרה, אך ככלל, טעות במתן תרופה עלולה להיחשב כרשלנות אם הוכח שלא ננקטו אמצעי הזהירות הסבירים.
במקרים של נזק בריאותי כתוצאה ממתן תרופה שגויה, הניזוק רשאי לתבוע פיצויים. אחריות זו יכולה לחול על הרוקח האישי, בית המרקחת כמעסיק, ובמקרים מסוימים גם על יצרן התרופה אם הבעיה נובעת מסימון לקוי או הנחיות לא ברורות.
מערכת הבריאות מיישמת מספר אסטרטגיות לצמצום טעויות בניפוק תרופות:
חשוב שמטופלים ידעו את זכויותיהם במקרה של נזק כתוצאה ממתן תרופה שגויה. חוק זכויות החולה מעניק למטופלים זכות לקבלת טיפול רפואי נאות ולמידע מלא אודות הטיפול. במקרה של חשד לטעות בתרופה, מומלץ:
מתן תרופה שגויה בבית מרקחת הוא אירוע שיכול להוביל להשלכות רפואיות ומשפטיות משמעותיות. מערכת הבריאות משקיעה משאבים רבים במניעת טעויות אלו, אך עדיין קיים סיכון. מודעות של המטופל, שאלות נכונות בבית המרקחת ובדיקה קפדנית של התרופה לפני נטילתה יכולים לסייע במניעת תקלות.
האחריות למניעת טעויות במתן תרופות היא משותפת – של הצוות הרפואי, בתי המרקחת והמטופלים עצמם. שיתוף פעולה והקפדה על נהלי בטיחות יכולים לצמצם משמעותית את שיעור הטעויות ולהבטיח טיפול תרופתי בטוח ויעיל.